gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Dow Terneuzen reorganiseert: 70 banen op de tocht

phPcwx5eiHxQfyq6ket0YldIktee5ihx9rCnzBVR
Redactie |  | Aangepast op

Chemiebedrijf Dow gaat mogelijk 70 banen schrappen in Terneuzen. Dat heeft het bedrijf maandagmiddag aan het personeel laten weten. Het gaat om banen in de leveringsketen van het bedrijf, dus niet bij de productie zelf.
  
Dow laat weten dat de stappen nodig zijn om "een duurzame bedrijfsvoering te waarborgen". Het bedrijf zegt zich te richten op het verbeteren van de productiviteit en het besparen van kosten binnen deze tak van Dow.
Het gaat om functies binnen de planning, voorraadbeheer en transport. "Deze voorgenomen acties zijn op geen enkele manier een reflectie op de professionaliteit en betrokkenheid van onze medewerkers", zegt Dow.

Personeel heeft het net gehoord
Dow zegt dat het personeel en de ondernemingsraad vandaag zijn bijgepraat over de voorgenomen stappen. Gesprekken en overleg over deze stappen lopen al volgens het chemieconcern. "Onze prioriteit ligt bij het snel bieden van duidelijkheid en het zorgvuldig en respectvol ondersteunen van iedereen die betrokken is."

Dow Terneuzen
Chemieconcern Dow zit sinds 1965 in Terneuzen. Het is de grootste vestiging van het bedrijf buiten de Verenigde Staten. Met zo'n 3.700 werknemers is het een van de grootste werkgevers in Zeeland. Op het terrein zijn zestien fabrieken gevestigd. Er worden plastics en basisgrondstoffen geproduceerd waar daarna allerlei producten van worden gemaakt.

De provincie Zeeland was eerder deze maand nog erg positief over Dow. "Ik ben met een positiever gevoel over de toekomst van Dow teruggekomen, dan dat ik had toen ik erheen ging", zei gedeputeerde Jo-Annes de Bat (CDA) eerder deze maand na een bezoek aan het hoofdkantoor van Dow in de Verenigde Staten. "Ze zijn echt bezig om de fabriek te verduurzamen om hem in stand te kunnen houden. Ze hebben concrete plannen kunnen schetsen hoe ze de fabriek in Terneuzen willen elektrificeren, en gebruik willen gaan maken van waterstof", aldus De Bat.
Ook kreeg Dow onlangs nog een erepenning van de gemeente Terneuzen voor de inzet voor de lokale gemeenschap.

- Dit is een bericht van Omroep Zeeland -


LEES OOK: 
Erepenning voor Dow; "Waardering voor ons allemaal" - Omroep ZVL

Provincie positief over toekomst Dow na bezoek aan hoofdkantoor Amerika - Omroep ZVL


 

Lees ook

DSC02569

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag samen met Ploegleider Daniël Lütkemeier van de brandweer de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.