gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

'De VVD speelt een ordinair machtsspelletje'

Sluis Belfort EK (1)

Belfort in Sluis

©Eugène Kruijsse

Nee, nog altijd geen witte rook uit het Belfort in Sluis. Dat schrijft Omroep Zeeland. Een week nadat informateur Ben de Reu de politieke kopstukken van de gemeenteraad naar huis stuurde, kwamen ze vanavond bij elkaar. Het botert niet tussen de partijen. En dat staat het smeden van een stevige coalitie in de weg.

Omroep Zeeland |  | Aangepast op

Wie politiek saai vindt, zou zich eens kunnen verdiepen in de aanhoudende soapserie van de gemeente Sluis. Al jaren is sprake van kommer en kwel tussen de raadsleden. Volgens informateur Ben de Reu lukt het daarom niet om een coalitie te vormen. Vandaar dat hij een week geleden zijn 'week van bezinning' aankondigde. Die is nu voorbij en de vraag is: wat heeft het opgeleverd?

Een verhitte kamer
Voor het eerst sinds de bezinningsweek van De Reu zitten de vier beoogde coalitiepartijen met elkaar in één kamer. De deur is dicht. Hoe warm zou het binnen zijn? De raadsleden van VVD, CDA en PvdA praten met de winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen: Sluis Lokaal. Die partij neemt het voortouw in de coalitievorming. Fractievoorzitter Sebastiaan Keijmel heeft een duidelijk plan voor ogen. Hij wil een ruime meerderheid vormen met VVD, CDA en PvdA.

Voordat ze in het coalitiebootje stappen, moet wel het één-en-ander worden uitgepraat.

Wat is er allemaal gebeurd?
Na de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2022 gingen Sluis Lokaal, VVD en PvdA in een coalitie. De partijen houden het niet vol met elkaar. Tijdens een discussie over het woondossier in de raadsvergadering, gaat het mis. "Ik laat mij nooit meer door jou politiek chanteren", zegt fractievoorzitter Sebastiaan Keijmel van Sluis Lokaal in de zomer van 2023. Tegen wie hij dat zegt? Tegen zijn coalitiegenoot Robert Evers van PvdA.

Niet veel later, oktober 2023, is er weer bonje in de coalitie. De wethouders van Sluis Lokaal en PvdA dienen een motie van wantrouwen in tegen hun collega-wethouder Marlou van Beek van de VVD. Waarom? Omdat Van Beek zou zorgen voor een onwerkbare situatie. Ze overleeft de motie niet en moet haar spullen pakken. Een paar dagen later stapt de VVD uit de coalitie.

Wie dacht dat het niet erger kon, heeft het mis. In december ontstaat weer een discussie over het woondossier in Sluis. Als een motie wordt aangenomen die tegen de regels van het woondossier in gaat, besluit ook PvdA de coalitie te verlaten. "Wij worden hier meerdere keren belazerd. Wij stoppen ermee, tot ziens", zegt Evers tijdens een raadsvergadering. De politieke malaise is compleet.
Begin 2024 vormt zich in Sluis een nieuwe coalitie van Sluis Lokaal, CDA en VVD.

Zelfde partijen, zelfde politici
In de Burgemeesterskamer in het Belfort in Sluis zitten nu - in 2026 - nog altijd diezelfde politieke kopstukken. Het probleem? De VVD wil niet meer met de PvdA. Voor een meerderheid hoeft dat niet uit te maken, maar Keijmel van Sluis Lokaal wil koste wat het kost een coalitie vier partijen.

Dan gaat de deur open.

"De VVD speelt een ordinair machtsspelletje", zegt Robert Evers van de PvdA. Hij vertelt dat ze na een week bezinnen nog niets verder zijn gekomen. Volgens hem is het de VVD die dwarsligt tijdens de gesprekken. "We weten nu al zeker dat welke coalitie er dan ook komt... die is nu al beschadigd."

Ook Keijmel van Sluis Lokaal bekent dat ze niet veel zijn opgeschoten. "Bij ons is nog wel wat bezinning nodig." Vorige week bleek dat de gesprekken te weinig over de inhoud zijn gegaan. Ook nu lijkt dat niet anders te zijn geweest. "Wij willen op inhoud verder gaan, maar blijkbaar wil niet iedereen alleen naar de inhoud kijken." Op de vraag of hij de laatste weken vindt lijken op een soapserie, geeft hij een kort antwoord: "Welkom in Sluis."

En de VVD? Lijsttrekker Kent Verduin is kort maar krachtig. "Voor ons is niks veranderd. Standpunten blijven hetzelfde." Is het al over de inhoud gegaan? "Het is nog niet over de inhoud gegaan." Wat nu? "We gaan het zien."

Informateur is klaar
En dan komt informateur Ben de Reu naar buiten. "Ik ben klaar", zegt hij. Wat zijn bezinningsweek heeft opgeleverd? "Niets." De Reu zegt dat de partijen nog op hetzelfde punt staan als vorige week. Hij vertelt dat het college bij de vorige crisis een bureau had ingeschakeld om tussen de partijen te bemiddelen. De Reu adviseert dat bureau nogmaals in te schakelen. "Want dit gaat niet vanzelf goedkomen."

Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.

Lees ook

Sluis Belfort EK

Gemeente Sluis houdt 13,7 miljoen over

De gemeente Sluis heeft het begrotingsjaar 2025 afgesloten met een flinke financiële opsteker. Onder de streep houdt de gemeente een positief saldo over van maar liefst 13,7 miljoen euro. Dat is 2,6 miljoen euro meer dan waar eind vorig jaar op werd gerekend.

WhatsApp Image 2026-06-13 at 11.31.47

'Namens de familie' probeert gezinnen de regie te geven

Nabestaanden ongeval Vogelwaarde krijgen steun bij media-aandacht

De families die getroffen zijn door het verkeersdrama op de N290 vorige week bij Vogelwaarde krijgen van diverse kanten ondersteuning. Bijvoorbeeld van Slachtofferhulp, maar ook van ‘’Namens de familie’’. Dat is een organisatie die valt onder Slachtofferhulp en die de families helpt met de tsunami aan media-aandacht die loskwam na het incident met vier dodelijke slachtoffers.

Zelfmoordpreventie Bennie de Putter

“Een goed gesprek begint bij iemand écht zien”

'1K Z1E J3'- bankje onthuld in Sas van Gent

“Een goed gesprek begint bij iemand écht zien.” Dit bordje prijkt nu op het bankje bij het Dr. van Loypark in Sas van Gent. '1K Z1E J3’ is onderdeel van een landelijke campagne van Stichting 113 Zelfmoordpreventie en moet het gesprek over suïcide en mentale gezondheid openbreken.

Gouden Heup ZorgSaam

Beste heupzorg van Nederland

ZorgSaam wint ‘Gouden Heup’

De vakgroep orthopedie van ZorgSaam heeft de Golden Hip Award 2025 in de wacht gesleept. Het ziekenhuis is daarmee uitgeroepen tot het beste 'Best practice-ziekenhuis' van Nederland op het gebied van heupfractuurzorg.

Archief_112_Ambu met politiebus

112 Nieuws

Wielrenner overleden op parallelweg langs N251 bij Aardenburg

Op de oostelijke parallelweg langs de N251 bij Aardenburg is woensdagochtend een wielrenner overleden. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse, maar hulp mocht niet meer baten.

Frans Brouwers Museum het Bolwerk

Turkse ambassadeur naar IJzendijke

Eeuwenoude relatie tussen Nederland en Turkije belicht

Wat hebben de Staats-Spaanse Linies en de relatie tussen Nederland en Turkije met elkaar gemeen? Op vrijdag 26 juni staat die historische verbinding centraal tijdens een lezing in Museum Het Bolwerk in IJzendijke. Een speciale gast daarbij is de Turkse ambassadeur in Nederland, die tijdens de bijeenkomst een voordracht zal verzorgen.