gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

De Halle in Axel heropend

kbJfahekP4AJkrb19FQjrShz4B1jQV1h1WRi17sz

De Halle in Axel is een stuk groter geworden. Tijdens de heropening van zaterdag keken vele aanwezigen hun ogen uit in de nieuwe welzijnsaccommodatie, zoals de gemeente het nieuwe gebouw omschrijft. De officiële openingshandelingen zijn verricht door wethouder Laszlo van de Voorde en een groep jonge trompettisten vanuit Toonbeeld zorgde voor een feestelijke sfeer. Een zin die door vrijwel elke aanwezige werd uitgesproken was dan ook helder: “We kunnen weer jaren vooruit!”

Redactie |  | Aangepast op

De Halle in Axel heeft er een flinke aanbouw bijgekregen. Dit zorgt volgens wethouder Van de Voorde voor nieuwe mogelijkheden: “De verenigingen die eerder in het Gregoriuscentrum zaten, hebben er een mooi nieuw onderkomen gekregen.” Daarmee stipt de wethouder ook direct een gevoelig onderwerp aan in Axel. Het Gregoriuscentrum is bij veel inwoners erg geliefd, maar door de komst van De Halle eigenlijk overbodig, en sinds november 2024 gesloten. 

Blik op de toekomst
Tijdens de heropening van De Halle overheerste echter het enthousiasme en een frisse blik op toekomst: “Het is een prachtig gebouw met alle faciliteiten die je nodigt hebt”, stellen enkele leden van de Stichting Beheer Welzijnsaccommodaties Axel. “De nieuwe liftinstallatie in het gebouw geeft toegang tot alle verdiepingen, er is een toilet gerealiseerd voor minder validen en het heeft genoeg ruimte voor allerlei activiteiten. Daarmee ben je echt klaar voor de toekomst.”

Eenzaamheid
Zo is er bijvoorbeeld een nieuw initiatief ontstaan in de vernieuwde Halle waarbij ouderenactiviteiten centraal staan. “Er is elke dag vrije inloop”, laat een enthousiaste medewerker weten. “Er is een huiskameridee gecreëerd waar iedereen dagelijks kan binnenlopen voor een praatje en een bakje koffie of thee”, legt ze uit. Dit idee is ontstaan om een groot probleem in de huidige samenleving tegen te gaan: “Het is de bedoeling om hiermee de toenemende eenzaamheid tegen te gaan.”  

Lees ook

DSC04470

112 Nieuws

Man (57) aangehouden voor gewapende overval op tankstation in Terneuzen

De politie heeft woensdag een 57-jarige man uit Terneuzen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een overval op de Texaco aan de Kennedylaan in Terneuzen.

Reuzenhoek

Tweede brandbrief vanuit Reuzenhoek: "Verkeer moet écht langzamer"

De situatie in Reuzenhoek is schrijnend volgens bewoners. “Mensen scheuren met tachtig tot honderd kilometer per uur door een dertig kilometerzone.” In een brief aan de gemeenteraad vragen zij dringend om verkeersmaatregelen.

DSC04932

112 Nieuws

Gemeentewinkel ontruimd na melding van mogelijke gaslekkage

De gemeentewinkel van de Gemeente Hulst is donderdagochtend enige tijd gesloten geweest omdat er mogelijk sprake was van een gaslekkage. Volgens de brandweer is bij metingen niets aangetroffen.

Ivo Haartsen Paulinapolder 2

Ivo vreest voor zijn boerderij in Paulinapolder

„Ik vrees dat het toch Zeeuws-Vlaanderen wordt”

De Paulinapolder en de Groningse Eemshaven: deze twee plaatsen zijn nog in de running voor de bouw van twee kerncentrales. Borssele valt af, evenals de Maasvlakte bij Rotterdam. Ivo Haartsen woont en werkt op zijn in de Paulinapolder is er niet gerust op.

20260616_115007

“Een laptop is geen luxe, maar noodzaak”

De Melkkan deelt 17 laptops uit aan gezinnen in armoede

Stichting De Melkkan heeft zeventien gezinnen in Zeeuws-Vlaanderen blij gemaakt met een complete laptopset. Dankzij gulle donaties van drie verschillende fondsen kunnen kinderen uit gezinnen die het financieel zwaar hebben, nu ook thuis hun schoolwerk doen. Volgens de stichting is dit keihard nodig, omdat digitale armoede steeds vaker leidt tot een sociaal isolement.

Kerncentrale Paulinapolder

Borssele valt af; het gaat tussen Zeeuws-Vlaanderen en Eemshaven

Zeeuws-Vlaanderen nadrukkelijk in beeld voor kerncentrale

De Paulinapolder/Mosselbanken behoren samen met de Eemshaven in Groningen tot de twee locaties die zijn overgebleven in de zoektocht naar locaties voor nieuwe Nederlandse kerncentrales. Dat staat in een Kamerbrief die naar verwachting vrijdag na het kabinetsberaad aan de Kamer wordt gestuurd, zo meldt de PZC. De krant zegt zich te baseren op welingelichte bronnen. De eerder onderzochte locaties Borssele en Tweede Maasvlakte zijn afgevallen.