gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

De 4-daagse van Marian: Dag 2

ncBQSeFGcI1Yi94NmJTJ3HFWd6XZWYDXlxP7Gxzu

Marian van Belleghem heeft de eerste dag van de Nijmeegse vierdaagse goed doorstaan. De Zeeuws-Vlaamse wandelaar doet in Nijmegen alweer voor de dertiende keer mee met het grootste wandelevenement van ons land. Ze vertrok dinsdagochtend om 07:45 voor haar 30-kilometer en genoot vervolgens volop: “Het was overal feest.” 

Redactie |  | Aangepast op

Hoewel de sportieve Van Belleghem inmiddels een ervaringsdeskundige is op het gebied van de vierdaagse, is deze editie toch een heel andere beleving: “Ik loop normaal de 40, en nu de 30. Dan zit je toch tussen een andere groep mensen. Normaal loop ik tussen wandelaars van onder de 60, en nu ligt de gemiddelde leeftijd boven de 60 denk ik.” Vooralsnog heeft de eerste dag geen zware schade aangericht voor Van Belleghem: “Wat paracetamol erin en dan gaat het wel.”

"Ik heb een roze bermuda, roze shirt en roze veters in mijn schoenen."

Roze woensdag
Het lopen van de vierdaagse gaat niet alleen om het afleggen van 30,40 of zelf 50 kilometer per dag. Het is een waar wandelend circus, dat merkte ook Van Belleghem: “Er waren wat jonge gasten die zaten in een grote hottub, achter een tractor. Dat soort dingen kom je allemaal tegen.” Vandaag staat voor het wandelpeloton de traditionele roze woensdag op het programma. Ook daar heeft de Zeeuws-Vlaamse zich op voorbereid: “Ik heb een roze bermuda, roze shirt en roze veters in mijn schoenen.”

Lees ook

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

VEEL VERZET TEGEN BESLUIT SLUITING BRANDWEERPOST CADZAND

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”

Mini-Roparun 2026

Mini-Roparun gemeente Sluis 2026

"Even een dagje zonder gezeik en gezeur"

Afgelopen maanden deden veel kinderen uit Zeeuws-Vlaanderen mee aan de Mini-Roparun. Als laatste was het de beurt aan de gemeente Sluis. Voor de kinderen was het een super leuke dag. "Er is een heel gezellige sfeer tijdens het rennen", vertelt Jaide uit Oostburg.