Brandweerkazerne Cadzand
©Omroep ZVLVeiligheidsregio Zeeland en de Gemeente Sluis adviseren de brandweerkazerne van Cadzand te sluiten. Door een tekort aan vrijwilligers werd de bezetting "te kwetsbaar om de continuïteit en veiligheid van de inzet te kunnen waarborgen", schrijven de gemeente Sluis en Veiligheidsregio Zeeland in een gezamenlijk persbericht.
De laatste jaren werd al veel aandacht besteed aan het tekort van brandweervrijwilligers in Cadzand. Er werd veel campagne gevoerd en vrijwilligers in opleiding en incidenteel beschikbare opstappers vulden de gaten. Op dit moment zijn er nog maar drie inzetbare brandweerlieden beschikbaar, wat uiteindelijk reden was om tot het advies van sluiting te komen. "Het is natuurlijk een triest besluit om te moeten nemen", begint burgemeester Marga Vermue. "Je ziet maar weer hoe belangrijk het is dat we vrijwilligers aan ons blijven binden. Maar je ziet hier ook hoe lastig dat is."
Sinds 2020 zijn negen brandweerlieden gestopt in Cadzand door verhuizingen of ouderdom. Vier nieuwe vrijwilligers hebben nog interesse getoond, maar dat is volgens Martin Murre van Brandweer Zeeland te weinig. "Die moeten nog opgeleid worden, wat al minimaal anderhalf jaar duurt, en dan nog mag je nog lang niet alles. Het gaat dus ook om een minimalen bezetting is bepaalde functies die op korte termijn niet haalbaar is."
Verslagenheid
De vrijwilligers van de post zijn dinsdag geïnformeerd en wachten af tot een definitief besluit is genomen. Het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Zeeland zal dat op 10 juli doen. Vanaf dat moment nemen omliggende posten, waaronder Oostburg, Breskens en Sluis, de meldingen over.
Ze reageerden verslagen op het nieuws, maar volgens Vermue ook strijdbaar, want "ze zijn het niet eens met de beslissing. Ze snappen de standpunten overigens wel."
Zorgen hoef je je overigens niet te maken als je woont in Cadzand of omstreken, want volgens Ro van Doesburg, commandant brandweer, komt de branweer altijd. "Het logische gevolg is wel dat het nu iets langer gaat duren." Hij heeft het over de gebiedsgerichte aanrijtijd. In onze streek ligt die op 18 minuten. "Die halen we 95% van de tijd, maar nu kan het zijn dat we op sommige plekken 2 tot 3 minuten later aankomen." Hij benadrukt wel dat ze er alles aan gaan doen om dat te voorkomen. "Wettelijke normen blijven wettelijke normen, dus kijken we welke extra maatregelen we kunnen nemen."