gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Blijvend eerbetoon aan Souburgse KNIL-militairen

Redactie |  | Aangepast op

Oost-Souburg heeft sinds zaterdag een monument voor de Molukse KNIL-militairen die 74 jaar geleden als jonge mannen met hun gezinnen naar Nederland kwamen.


Op de algemene begraafplaats werd onder grote belangstelling een herdenkingsplaquette onthuld als een tastbaar en blijvend eerbetoon aan de eerste generatie Molukkers van Oost-Souburg en Vlissingen en als een erkenning voor het leed dat zij hebben doorstaan en de offers die zij hebben gebracht.


In aanwezigheid van burgemeester Bas van den Tillaar en locoburgemeester Albert Vader werd voorafgaand aan de onthulling een drukbezochte herdenkingsbijeenkomst gehouden in de Molukse Evangelische kerk Beth Cherem. Twee oudere Molukkers, Bob Latuheru en Christien Telehala, vertelden een persoonlijk verhaal over hun vaders en er traden zanggroepen op die sfeervolle Molukse muziek ten gehore brachten: het mannenkoor Bersuara en de ouderengroep Mae Uku.


Moed
Lid van de Molukse Wijkraad Mona Matitaputty vertelde de aanwezigen dat het gedenkteken “een tastbare herinnering is aan de moed, kameraadschap, veerkracht en toewijding van de Molukse KNIL-militairen”.


Na de samenkomst in de kerk wandelde iedereen zingend, begeleid door een groep trommelaars (tifagroep), naar de begraafplaats, waar de 68 namen werden voorgelezen van de mannen voor wie het gedenkteken is opgericht. Na het spelen van de “Last Post” en een minuut stilte werd de plaquette onthuld door twee vertegenwoordigers van de vierde generatie Molukkers Genaira Geuze (links op de foto) en Chiara Salama (rechts), de achterkleinkinderen van KNIL-militairen Adriaan Wannee en Johannes Telussa.


Deze erkenning betekent dat hun strijd en leed niet voor niets zijn geweest” Mona Matitaputty, Molukse Wijkraad
Er werden kransen gelegd en nabestaanden van de geëerde militairen legden daarna een witte roos op hun graven. Eerder zijn bij alle KNIL-graven uit respect al markeringspaaltjes geplaatst met het KNIL-symbool.


Mona Matitaputty is blij dat er op deze manier erkenning komt voor de militairen en hun familie. “Hun strijd en hun leed is daardoor niet voor niets geweest”, zegt ze. “We kunnen er als nabestaanden en als samenleving van leren en gezamenlijk verdergaan. We herdenken vandaag het verleden, maar willen ook samenkomen en met elkaar eten en praten.”

Lees ook

Autowrak ramp Terhole

112 Nieuws

Verdachte dodelijk ongeluk Terhole nog eens 30 dagen vast

De verdachte van het dodelijk ongeluk bij Terhole blijft nog eens 30 dagen langer vastzitten. Dit heeft de raadkamer van de rechtbank Zeeland-West-Brabant vandaag beslist en bekendgemaakt.

ongeval ossenisse4

112 Nieuws

Auto komt in sloot terecht bij Ossenisse, bestuurder naar ziekenhuis

Bij een eenzijdig ongeval aan de Groenestraat bij Ossenisse is dinsdagmiddag een personenauto in een sloot terechtgekomen. De bestuurder is ter controle overgebracht naar het ziekenhuis.

Sandra Dieleman

"Dit gaat veel verder dan alleen de Paulinapolder"

Bewoners geschrokken na informatieavond over voorkeursrecht

De informatieavond die maandagavond 22 juni in de CO3 Campus werd gehouden over het voorkeursrecht dat het Rijk wil vestigen in en rond de Paulinapolder heeft bij veel bewoners voor onrust gezorgd. Er waren ongeveer 50 mensen bij de informatieavond aanwezig. Waar de aandacht de afgelopen tijd vooral uitging naar de mogelijke komst van nieuwe kerncentrales, werden veel inwoners nu voor het eerst geconfronteerd met de directe gevolgen van de plannen voor hun eigen woning of grond.

Groede Noordzeestrand - ©Eugène Kruijsse

Geen bingo en korter school

Zeeuws-Vlaamse hitte vraagt om nodige aanpassingen

De zomerse temperaturen van de laatste dagen en de nog warmere dagen die eraan komen, zorgen ervoor dat scholen, verenigingen, zorginstellingen en organisaties van evenementen de nodige maatregelen nemen. Zo worden activiteiten afgelast of gaan ze in aangepaste vorm door.

Boomkikkers 1

‘We zijn ontzettend blij en ook wel een beetje trots’

Van 150 naar ruim 3600 boomkikkers

Gifgroene kikkers met zwarte strepen en zuignapjes aan de poten, dat klinkt als een beestje uit de dierentuin, maar niets is minder waar! West-Zeeuws-Vlaanderen is namelijk één van de belangrijkste leefgebieden van de boomkikker. Dertig jaar geleden waren ze hier bijna uitgestorven, maar door het opschonen en aanleggen van poelen, het verbinden van natuurgebieden en de inzet van heel veel vrijwilligers is de boomkikker inmiddels weer helemaal terug. Begin mei werden er ruim 3600 geteld en dat is goed nieuws: “We hebben vorig jaar het Boomkikkerfonds zelfs opgeheven", aldus de enthousiaste ex-secretaris Theo Aernoudts.

Kernenergie en windenergie

VAWOZ en kernenergie

Inloopavonden voor energieplannen kabinet

Het kabinet zette vorige week een volgende stap in de plannen voor de nieuwe kerncentrales. Ook zijn zij volop bezig met plannen voor de aansluiting van windparken op zee aan het land. Voor beide plannen worden de komende weken inloopbijeenkomsten georganiseerd.