gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Bewoners Sas van Gent zijn hardrijders in straat beu

a09cc946-1574-33ef-b15b-c263f25b2002

Bewoners van de Westkade in Sas van Gent zijn een actie gestart om de maximumsnelheid in hun straat te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Ze verzamelen handtekeningen via een online petitie waarin de gemeente Terneuzen wordt gevraagd in te grijpen. Daarnaast hingen ze bordjes met 30 kilometer per uur op. "Als ik ergens word aangereden, zal het hier zijn", zegt Nathalie Dierick, bewoonster van de Westkade die in een scootmobiel zit.

Tineke Kerste |

De bordjes zijn bedoeld als tijdelijke actie om aandacht te vragen voor het probleem, meldt Omroep Zeeland. Tegelijkertijd is een online petitie gestart waarin bewoners de gemeente vragen de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. "Ik loop hier zes keer per dag met mijn hulphond en elke keer houd ik mijn hart vast. Ik vind het eng hier", zegt Nathalie Dierick.

Politiek kijkt mee
Ook in de lokale politiek wordt de situatie inmiddels gevolgd. Fractievoorzitter Johan Hessing van Hart voor Terneuzen zegt dat een lagere snelheid volgens hem mogelijk moet zijn. "In Axel zijn delen van een 50 km/h weg ook naar 30 km/h gegaan en dat heeft daar goed gewerkt", zegt hij. "De Wegenverkeerswet biedt mogelijkheden om uitzonderingen te maken. Daar moeten we gebruik van maken."
  
Met de uitkomst van de petitie hopen bewoners dat de gemeente opnieuw naar de verkeerssituatie op de Westkade kijkt. Naast een lagere snelheid worden er ook andere mogelijke maatregelen, zoals duidelijkere zebrapaden, waarschuwingslichten of stiller asfalt gevraagd. "Als het hier 30 kilometer per uur wordt, zou dat al een groot verschil maken", zegt bewoner Diederick. "Voor de veiligheid en voor de rust in de straat."

Bordjes inmiddels weggehaald
Na de verkiezingen wordt de petitie overhandigd aan het nieuwe gemeentebestuur. De gemeente heeft de bordjes die de bewoners hadden geplaatst inmiddels verwijderd. De initiatiefnemer van de petitie laat weten het hier niet bij te laten en zinspeelt op nieuwe acties.

Dit is een bericht van Omroep Zeeland

Lees ook

P1013262

Grote interesse voor Dag van de Bouw

Tijdens de dag van de bouw bij Pattistpark Toren II in Terneuzen was er grote belangstelling voor onder andere dit project. Met ongeveer 550 bezoekers die konden deelnemen aan meerdere activiteiten, was dit een mooie dag voor jong en oud.

Groep 8 van De Steiger heeft geen last van de warmte buiten - ©Omroep ZVL

"Het is hier wel lekker koel"

Geen tropenrooster voor leerlingen van De Steiger

Dat het buiten bijzonder warm is, is voor weinig mensen nieuw. Met temperaturen van boven de 30 graden, zoeken veel Zeeuws-Vlamingen verkoeling in het zwembad, aan het strand of binnen bij de airco. Voor leerlingen van verschillende basisscholen is dat ook het geval. Zij hebben namelijk een tropenrooster, waardoor ze vanaf 12:00 uur de vaak iets te warme scholen mogen verlaten. Maar niet alle scholen hanteren dit rooster.

2026.06.24 Crash na achtervolging N290 Kapellebrug.00_00_57_01.Still006

112 Nieuws

28-jarige bestuurder ongeval Kapellebrug overleden in ziekenhuis

De 28-jarige man uit de gemeente Terneuzen die in de nacht van dinsdag op woensdag zwaargewond raakte bij een verkeersongeval op de N290 bij Kapellebrug, is in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen.

DSC06271

112 Nieuws

Man (38) aangehouden na vernielingen en schietincident in Kloosterzande

De politie heeft dinsdagmiddag een 38-jarige man uit Kloosterzande aangehouden in verband met een incident aan de Geraniumstraat. Daarbij werden vernielingen gepleegd en zou ook zijn geschoten met een luchtdrukwapen.

WhatsApp Image 2026-06-25 at 9.40.55 AM

112 Nieuws

Deel van boom afgebroken in Griete, brandweer ingezet

De brandweer van Terneuzen heeft in de nacht van woensdag op donderdag een gevaarlijke situatie bij Griete verholpen. Een grote boomtak was deels afgebroken en hing op de weg.

Willibrordustoren

Willibrordustoren

Een oase van rust in de binnenstad van Terneuzen

In de binnenstad van Terneuzen staat een eenzame kerktoren: de Willibrordustoren. De toren was onderdeel van de Sint-Willibrorduskerk die in 1969 werd gesloopt. Vier jaar geleden werd de toren opnieuw geopend voor publiek met de inrichting van de Vredeskapel op de begane grond. “Het is elke keer weer fijn om hier te komen bidden voor onze kinderen en de mensen om ons heen", aldus vrijwilliger Roland Makuna. Op de tweede verdieping is een expositie ingericht over de rooms-katholieke enclave in de regio. Makuna leidt ons rond...